Vad man kan göra när någon inte ger tillbaka lånad egendom

jag lånade ut min ärvda ring till min dotter som jag fått av engelska farmor i gåva, min dotter fick vid ett tillfälle "låna" ringen som hon sedermera skulle få av mig vid mitt bortfall i livet, som ett arv. i många år har jag bett att få tilbaka min gåva. Hon hävdar att den är hennes då hon ändå skulle få den i arv av mig. Hur kan jag få tillbak den då den har ett värde efter min farmor för mig. Den har fina stora och små diamanter. Tack på förhand

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Du och din dotter har ett muntligt låneavtal mellan er. Hon har endast fått låna denna ring av dig, att hon i framtiden eventuellt kommer ärva den av dig ger henne ingen äganderätt. Du kan även ändra dig och välja att inte testamentera den till henne. Hon har i vilket fall ingen rätt att inte ge tillbaka ringen hon fått låna.

Vad du kan göra för att få tillbaka ringen i första hand är att återigen försöka förmedla informationen till din dotter. Att ringen är din och hon endast får låna den. Även att hon inte har någon rätt att behålla den endast för att du planerat att ge den till henne senare. Du kan ju ändra dig.

Om hon fortfarande vägrar kan du ta hjälp av kronofogden i from av vanlig handräckning, som används när man vill få tillbaka lös egendom man äger som någon vägrar att lämna tillbaka. Kronofogden skickar då ett krav till din dotter som hon får acceptera eller bestrida. Om hon bestrider får du välja om du vill ta saken till tingsrätten.

Du börjar med att ansöka på kronofogdens hemsida. Antingen online på "mina sidor" eller fyller i en blankett och skickar in. Var noga med alla personuppgifter. Ange tydligt vad saken gäller, vad du vill att din dotter ska göra, samt grunderna för det. Alltså att du vill ha tillbaka din ring som hon endast fått låna och att det grundar sig på erat muntliga låneavtal. Du ska även beskriva ringen noga, exempelvis färg, modell, storlek. Ansökan kostar 300 kr att göra, det kan du dock begära ersättning för i din ansökan.

Här kan du logga in på mina sidor och sköta ärendet därifrån! Alternativt, kan du ladda ner blanketten från kronofogdens hemsida här.

Om din dotter ger tillbaka ringen till dig ska du kontakta kronofogden och ta tillbaka din ansökan. Om hon bestrider blir du kontaktad av kronofogden och du får då avgöra om du önskar ta ärendet vidare. Om hon inte svarar alls på kravet, då meddelar kronofogden ett utslag där det anges att svaranden ska utföra det du begärt. Med detta utslag kan kronofogden utföra beslutet. En avgift på 600 kronor tas ut i samband med detta som de i första hand försöker ta ifrån svaranden (din dotter i detta fall), om det inte är möjligt får du betala det.

Jag kan råda dig att samla bevis på att ringen är din. Vittnen, pappershandlingar, bilder, sms-konversationer som talar för att din version stämmer.

Jag hoppas att du fått svar på din fråga! Annars får du gärna återkomma.

Med vänlig hälsning

Lisa OlssonRådgivare