FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll30/08/2020

Vad måste jag betala som förälder när mitt barn ej bor hos mig?

Har en dotter vars mamma har ensam vårdnad och dottern studerar för tillfället och fyller 18 den 12 september. Nu vill mitt x att jag ska betala hyra på 5750 kr sen skulle jag betala för en ny frys och lite andra saker hon behöver till sitt rum. Betalar för tillfället underhåll för min dotter. Vad måste jag betala för utom underhåll.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I föräldrabalkens (FB) 7 kap. regleras underhållsskyldigheten en förälder har när barnet inte bor hos denna. Utöver underhållsbidraget, det vill säga den summa som bestämts genom avtal av dig och ditt x eller genom domstols dom, finns det inget du enligt lag måste betala till din dotter/ditt x. Det kan tilläggas att du endast är skyldig att betala underhåll till och med att din dotter fyller 18, eller tills hon slutat gymnasiet (7 kap. 1 § FB).

Sammanfattningsvis är du alltså inte skyldig att betala hyra eller saker till din dotters lägenhet enligt lag.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Frida DeivardRådgivare