FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt03/12/2019

Vad måste man tänka på gällande att resa med hundar och katter?

Hej

Jag hade ingen aning om att jag MÅSTE registrera min hund och katt hos jordbruksverket !?

Nu ska jag resa utanför eu med mina djur och undrar hur det ska gå till

Jag har inga papper på djuren. Hur gör jag nu? Tacksam för svar

Med vänlig hälsning

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vad som gäller angående att resa med sina hundar och katter är det Jordbruksverket som bestämmer. Att dessa djur bland annat behöver vara id-märkta, ha en giltig vaccination och ha ett "djur-pass" framgår av Jordbruksverkets hemsida. Dessa regler gäller dock bara om du ska resa med djuren inom EU. Det framgår av din fråga att du har tänkt att resa utanför EU och där är reglerna inte lika klara och lätta att förstå.

När man reser utanför EU ligger det på ägaren till djuren, alltså dig i detta fallet, att kolla upp vilka regler som gäller i det land du ska resa till. Oftast kräver även länder utanför EU att du ska ha ett "djur-pass" och att du ska ha intyg på ditt djurs hälsotillstånd, men så är inte alltid fallet och ibland kräver även mottagarlandet även andra saker. Det är dock viktigt att trycka på att ansvaret ligger hos dig att du följer de krav som ställs.

Du ska därför:

- Kontakta veterinärmyndigheten i mottagarlandet.

- Be om skriftlig information om vad som krävs för att ta dit hundar och katter.

- Fråga om mottagarlandet accepterar Sveriges intyg eller om de kräver särskilda sådana.

Du kan få hjälp med att nå myndigheten genom att vända dig till den svenska ambassaden som ligger i mottagarlandet.

Vad gäller angående din fråga att registrera din hund och katt så är det så att alla hundar i Sverige SKA registreras hos Jordbruksverket innan den fyller 4 månader. Registreringen görs genom en tatuering med ett nummer eller ett mikrochip. Registreringen ska alltså göras helt oavsett om man ska resa med sitt husdjur eller inte. Om man inte registrerar sin hund kan detta leda till att man får betala böter. Samma krav finns inte gällande katter, men det diskuteras om det inte ska införas även gällande dem.

Jag skickar med en broschyr, klicka här, där du kan läsa vad Jordbruksverket säger om just den frågan du har ställt. Jag hoppas du har fått lite svar på din fråga, även om det inte var fullständigt klargörande. Om du undrar någonting mer kan du alltid ställa en ny fråga till oss här på Lawline.

Allt gott,

Ebba AlkehagRådgivare