FrågaSKATTERÄTTÖvrigt19/08/2019

Vad menas med taxering?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Taxering är en värdering av värdet, priset på ägodelar. I skattesammanhang är grund för taxeringsvärdet vilket avgör hur hög skatt man ska betala för egendomen eller inkomsten. Taxeringsvärde är exempelvis ett samlat värde på en fastighet, vilket Skatteverket räknar ut. Detta används sedan som underlag för fastighetsskatt och fastighetsavgift.

Hoppas du fick svar på din fråga, du är varmt välkommen att ställa ytterligare frågor till oss.

Vänliga hälsningar,

Felicia OlssonRådgivare