Vad menas med viktigare förändring av arbets- eller anställningsförhållanden?

Om en arbetsgivare som tecknat kollektivavtal ger anställda för en viss tjänst helt nya arbetsuppgifter med en ny arbetsbeskrivning som inte alls är detsamma som förut har man inte gjort en viktig förändring av arbetsförhållandena?

Dvs MBL 11§ gåller.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du undrar vad som menas med viktigare förändring enligt 11 § lag om medbestämmande i arbetslivet och specifikt om det är en viktigare förändring att ge de anställda helt nya arbetsuppgifter.

Inledningsvis ska sägas att 11 § lag om medbestämmande i arbetslivet är en regel som förpliktigar arbetsgivaren att på eget initiativ förhandla med arbetstagarorganisationer som har kollektivavtal på arbetsplatsen innan arbetsgivaren fattar beslut i en fråga. Förhandlingsskyldigheten gäller inte i alla frågor utan endast i frågor som rör viktigare förändring av verksamheten och viktigare förändring av arbets- eller anställningsförhållandena för medarbetare som tillhör en arbetstagarorganisation.

Vad menas med "viktigare förändring"?
Vad som är en viktigare förändring kan variera mellan olika arbetsgivare. Generellt sett kan man säga att arbetsgivaren är förhandlingsskyldig i frågor som har den omfattningen och innebörden för arbetstagarna att man typiskt sett borde räkna med att en facklig organisation vill få tillfälle till förhandlingar. För att avgöra om ett beslut innebär en viktigare förändring kan man ta hänsyn till:
-Beslutets karaktär
-Beslutets betydelse för de anställda
-Vilken vikt arbetsgivaren själv fäst vid beslutet
-Vilket arbete arbetsgivaren lagt ned på att få fram ett gott beslutsunderlag
-Om beslutet fått ingripande betydelse
-Om beslutet påverkar arbetsmiljön

Mer konkreta exempel på sådant som kan betraktas som en viktigare förändring av arbets- eller anställningsförhållanden är:
-Arbetstiders förläggning
-Omplacering av anställda
-Ingrepp i de anställdas förhållanden som inte är tillfälliga eller av mindre betydelse
-Avskeda anställda och andra disciplinpåföljder

Har en viktigare förändring skett i ditt fall?
Om den nya arbetsbeskrivningen och de nya arbetsuppgifterna i praktiken innebär en helt ny tjänst för de anställda eller om de anställda fått nya arbetstider kan det mycket väl röra sig om en viktigare förändring. Om det är mindre ingripande ändringar i arbetsförhållandena är det troligtvis inte en viktigare förändring.

Eftersom att jag inte vet hur arbetsbeskrivningen samt arbetsuppgifterna har ändrats kan jag inte uttala mig om det gjorts en viktigare förändring av arbetsförhållandena på just din arbetsplats. Jag hoppas att du med hjälp av informationen ovan får en överblick om vad som typiskt sätt menas med viktigare förändring av arbetsförhållandena enligt 11 § lag om medbestämmande i arbetslivet.

Behöver du ytterligare råd rekommenderar jag att du ringer till oss på 08-533 300 04 för gratis telefonrådgivning.

Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare