Vad menas när det står "dock" i lagtext?

I lag texten om utökad frigång står det att utökad frigång får beviljas om 1. " minst halva tiden, dock minst tre månader avtjänats. Vad menas i detta fall med DOCK minst tre månader? väldigt diffust skriven lag som bör förtydligas. Tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Låt oss bryta ner lagtexten du hänvisar till (11 kap. 5 § andra stycket fängelselagen) och ta en del i taget. Första delen är, sedd för sig, inte svårbegriplig. Den säger att minst halva tiden av fängelsestraffet måste ha avtjänats för att utökad frigång ska kunna beviljas. Om fängelsestraffet totalt var på ett år, måste alltså sex månader ha avtjänats för att utökad frigång ska kunna beviljas.

Den andra delen lyder "dock minst tre månader". Den ska förstås som ett villkor för den första delen. Om halva tiden vore kortare än tre månader är villkoret för beviljande därmed inte uppfyllt: åtminstone tre månader måste avtjänas innan utökad frigång kan beviljas. Om fängelsestraffet totalt var på fyra månader vore det alltså inte tillräckligt att hälften, det vill säga två månader, avtjänats. Beviljande blir i det fallet först aktuellt efter ytterligare än månad, så att totalt tre månader avtjänats.

Tveka inte att återkomma med en ny fråga om du har fler funderingar!

Med vänlig hälsning,

Hanna PalmkvistRådgivare