Vad omfattar "ersättning" vid sexköp?

Hej,

Som de flesta vet är det ju olagligt att köpa sex.

Jag har hört att man får byta vad som helst mot sex förutom kontanter och alkohol? Stämmer detta? Alltså om någon skulle ge mig en påse med kläder och det är avtalat att det är för att få sex, är detta fortfarande olagligt för "köparen"? :)

Mvh

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Köp av sexuell tjänst

Enligt lag så döms en person, som skaffar sig en tillfällig sexuell förbindelse mot ersättning, för köp av sexuell tjänst (6 kap. 11 § Brottsbalken). Lagen tar inte sikte på att det ska vara en viss typ av ersättning. Detta innebär att brottet även kan omfatta att en påse kläder överlämnas i utbyte mot sex. Svaret på din fråga är alltså nej. Man får inte byta vad som helst mot sex. Förbudet omfattar pengar, alkohol, kläder och all annan tänkbar ersättning.

Om du är i behov av fortsatt vägledning så är du varmt välkommen att kontakta Lawlines jurister (https://www.lawline.se/boka).

Med vänliga hälsningar.

Felicia HauzenbergerRådgivare