FrågaAVTALSRÄTTSkuldebrev13/06/2018

Vad räknas som en ogiltighetsgrund för skuldebrev?

Vår mor gick bort för 2 år sen, hennes sambo har skulder till henne för c.a. 1 miljon kronor.

i form av 3 skuld brev, nu påstår sambon att han inte kommer ihåg att han lånat pengar men erkänner att det är hans signatur och att skuldebrev är äkta.

fråga:

kan man komma undan skuld bara genom att säga att man inte kommer ihåg?

vilken typ av advokat specialiserar i skuld frågor?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Att inte komma ihåg att man skrivit på ett skuldebrev är i sig inte en ogiltighets grund, dvs man kan inte på bara genom att påstå att man inte kommer ihåg att man skrivit på för att slippa betala. Det som är en ogiltighetsgrund är ifall underskriften är förfalskad, men eftersom sambon erkänt att skuldebreven är äkta påverkar inte det din situation. Det finns även andra ogiltighetsgrunder som är bra att känna till tex tvång. Om ingen sådan grund föreligger så är sambon skyldig att betala sin skuld.

Vad gäller typer av advokater brukar man dela in dem i två stora kategorier. De brukar kallas affärsjurister som arbetar med företag och privat/familjejurister som arbetar med privatpersoner och familjer. Om du vill ha hjälp av en firma som arbetar med familjerätt kan du kontakta någon av våra jurister på Lawline (här).

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Carl LohmanderRådgivare