Vad räknas som en period i föräldraledighetslagen?

Hej.

Jag jobbar på ett stort företag där man har skiftgång och har tänkt vara förädraledig.

I mitt fall så går jag på ett schema som rullar på 8 veckor och jag har tänkt vara föräldraledig varje fredag i 4 månader. Det infaller 5 fredagar på 8 veckor i schemat.

Om jag nu söker föräldraledig för dessa dagar under 4 månader räknas det då som en period? Arbetgivaren hävdar att man rätt till att söka för 3 perioder per kalenderår vilket jag även uppfattar är rätt men i detta fall anser arbetsgivaren att de 3 perioderna är förbrukade efter 3 fredagar! Tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Allmänt
Föräldraledighet regleras i föräldraledighetslagen (1995:584), FLL. Enligt denna lag gäller, precis som du och arbetsgivaren är överens om, tre perioder som lägst (10§). Självklart kan du ha bättre förmåner enligt kollektivavtal eller om du och din arbetsgivare kommer överens om fler perioder så är ju detta självklart helt okej. Allmänt föreskrivs i 3§ FLL fem olika typer av föräldraledighet och 4-8§§ samma lag utvecklas dessa olika föräldraledighetstyper. Att tillägga är också att du två månader innan den planerade ledigheten ska anmäla din föräldraledighet (13§ FLL). Att tillägga är att Föräldraledigheten inte kopplas till varje barn, utan till föräldern som tar ledigt – vilket är anledningen till att gränsen är tre gånger per år och inte tre gånger per barn och år.

Vad avses som en period?
I 10§ FLL får man ingen information om hur lång en period är och vilka faktorer som avgör detta. Det framgår dock av förarbetena att andelen föräldraledighet i förälderns anmälan till arbetsgivaren får betydelse dvs om det är fråga om föräldraledighet på heltid eller deltid. Har arbetstagaren (du) begärt delledighet dessa fredagar anses ledigheten utgöra en sammanhängande ledighetsperiod. Har du däremot begärt föräldraledighet på heltid för två på varandra följande fredagar får alltså två perioder anses vara förbrukade.

Sammanfattning av din situation
Eftersom jag inte vet hur du ansökt om föräldraledighet till din arbetsgivare är det svårt att uttala mig om vem av er som har rätt. Har du ansökt deltidsföräldraledighet anses din ansökan vara en ledighetsperiod. Har du däremot ansökt om heltidsföräldraledighet så räknas varje fredag som en period och alltså har du redan vid tre fredagar uppfyllt din kvot om tre perioder – men du och din arbetsgivare kan ju komma överens om att du ska få fler perioder.

Hoppas att du fått svar på din fråga!

Vänliga Hälsningar
Evelina Karhu

Evelina KarhuRådgivare