Vad ska ingå i ett samboavtal?

Hej,

Vi vill inte att sambolagen ska gälla. Räcker det att vi anger detta i samboavtal eller måste vi nämna tex. vilken lägenhet det gäller? Finns det inte en risk i att börja nämna vissa saker när vi inte vill att lagen ska gälla överhuvudtaget?

Tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej och tack för att du ställer din fråga till Lawline! Nedan följer en redogörelse för vad som gäller i din situation.

Samboavtal

Som sambor har man möjlighet att avtala bort sambolagens regler. Detta innebär att man kan avtala att en lägenhet eller ett bohag som man har skaffat gemensamt inte ska fördelas. Ett sådant avtal kallas samboavtal.

Formella krav

Samboavtal ska vara skriftligt och vara undertecknat av samborna. Registrering av avtalet sker inte och det behöver inte vara bevittnat. Det kan ändå vara en fördel att bevittna för att undvika framtida diskussioner.

Vad ska framgå av avtalet?

Om du eller din sambo ska ha rätt till en särskild ägodel vid separation, ska ni skriva detta i samboavtalet. Den ägodelen ska då anses som enskild egendom i stället för samboegendom, och alltså inte ingå i bodelning om ni skulle separera.

Om delar av samboegendomen ska fortsätta omfattas av sambolagen ska ni klargöra detta i samboavtalet. Här räcker det att bara det ni har skaffat för gemensamt bruk behöver tas upp här. Sådant som ni ägde innan samboförhållandet påverkas varken av sambolagen eller samboavtalet.

Om ni har införskaffat er gemensamma bostad under samboförhållandet ska ni klargöra vad som ska hända med bostaden vid eventuell separation.

Avslutningsvis

Att enbart skriva att "sambolagens regler inte ska gälla" är enligt min mening ett avtal som kan leda till en del frågetecken. Att vara mer specificerad skulle snarare göra saker mer tydligt. Jag föreslår därför att ni skriver vilken lägenhet det gäller samt att ni redogör för vilka egendom som ska utgöra samboegendom respektive enskild egendom.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Sara DjogicRådgivare