FrågaFAMILJERÄTTBodelning28/10/2020

Vad ska jag betala för att köpa ut min syster från vår gemensamma fastighet?

Bodelning Förfallen fastighet värde 100 000 kr. Min systers utlägg för drift 120 00 kr. JAG SKA LÖSA HENNE HUR MYCKET SKA JAG BETALA ? Jag får det till 50 000 +60 000 = 110 000 kr. Hon säger 100 000 + 120 000 =220 000 kr. Vem har rätt?

Hon talar om tingsrätt och bodelningsman. Vem av oss betalar ?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

I mitt svar utgår jag från att du och din syster äger fastigheten till hälften var, eftersom du inte angivit något annat ägarförhållande i din fråga. Jag utgår även från att ni båda är överens om att fastighetens värde är 100.000 kr. Om jag tolkat det fel så är du varmt välkommen att ställa en ny fråga eller ringa oss på våran gratis telefonrådgivning.

Värderingen

Som jag skrev ovan så utgår jag från att ni är överens om värdet på fastigheten, då det inte framgår av frågan att värderingen av själva fastigheten är problemet. Om ni inte är överens om värderingen så är det marknadsvärdet på fastigheten som ska användas, vilket följer av praxis då det inte finns lagregler för värderingsfrågor.

Så länge ni båda är överens får ni dock värdera fastigheten till vilket pris ni själva vill.

Driftkostnaderna

Gällande driftkostnaderna så bör det vara ert personliga avtal som är det viktiga i frågan. De bör dock fördelas till hälften var om kostnaden är för den period ni ägt fastigheten tillsammans, vilket jag utgår från. Därmed bör de helt enkelt delas mellan er två till hälften var, om ni inte har kommit överens om något annat.

Beräkningen

Om du äger halva fastigheten redan, samt om du ska stå för halva kostnaden av driften blir då beräkningen så som du själv föreslagit:

100 000 + 120 000= 220.000

220 000/2 = 110 000

Därmed bör kostnaden för att lösa ut din syster vara 110.000 kr, om det inte finns ett avtal mellan er om att du ska stå för alla driftkostnaderna för den perioden som de härrör från.

Hoppas du känner att du har fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Elin EnglundRådgivare