Vad ska jag göra för att få betalt?

Hej.Har en(f.d.)vän till mig som är skyldig mig 340.000kr.Har ett påskrivet skuldebrev me har efter 4 år ännu inte fått tillbaka mina pengar.Vad kan jag göra???

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Eftersom skulden är förfallen till betalning är min rekommendation att ansöka om betalningsföreläggande för att få betalt. Du ansöker om betalningsföreläggande hos Kronofogdemyndigheten för att få ditt betalningskrav fastställt. Den som är skyldig dig pengar får därefter möjlighet att svara och ta ställning till kravet. Kronofogden kommer att skicka ett brev till den som är betalningsskyldig. Den betalningsskyldige kan välja att betala eller invända mot kravet. Om den betalningsskyldige invänder måste du själv avgöra om du vill driva ärendet vidare till domstol. Här hittar du mer information om hur du ansöker om betalningsföreläggande.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Mathias NilssonRådgivare