FrågaKÖPRÄTTKöplagen22/07/2021

Vad ska jag göra när en säljare vägrar åtgärda ett fel på en vattenskoter som jag har köpt?

Hej! Jag har köpt en vattenskoter för över 100,000kr av en privatperson och nu 2 dagar senare när jag var ute och körde så började det rycka och något i motorn är helt sönder.

Han som sålt vägrar erkänna att det funnits nått fel innan trots att han försökt bortförklara varför motorlampan lyser ibland.

Jag har erbjudit han att ta tillbaka vattenskotern. Han vägrar

Han vill inte gå till mötes på något sätt och påstår att det är ren otur att det händer.

Vi har ett kvitto där han skrivit under att den är i befintligt skick (den fungerade när jag provkörde den) och vi har en film där han säger att vi är överens om att vattenskotern ska fungera och motorlampan ska inte lysa.

Han har även utlovat hjälp ifall att motorlampan inte slocknar nån gång (på kvittot med underskrift)

Nu när jag körde 2 dagar efter jag hämtade den. Så bråkade det ryka och den blev jättevarm efter jag kört i 5 minuter..

Hur löser jag detta när säljaren påstår att jag inte har någon rätt alls att kräva han på något.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Fel på vattenskotern

Eftersom du som privatperson har köpt vattenskotern av en annan privat person, omfattas ni av 1 § köplagen. I ditt fall stämmer inte vattenskoterns skick överens med om vad ni har avtalat om i köpekontraktet. Därför kan du åberopa att det är fel på vattenskotern, enligt 17 § köplagen.

Befintligt skick

Du skriver i ditt brev att ni avtalade om att köpet var i befintligt skick. Trots det kan du hävda att det är fel på vattenskotern, eftersom säljaren har lämnat felaktiga uppgifter om motorlampan, vilket förmodligen hade påverkat antingen priset, eller om du överhuvudtaget hade genomfört köpet, se 19 § köplagen. Du skriver även att ni skrivit in i avtalet att om motorlampan lyser har säljaren åtagit sig att åtgärda felet. Du har det även på film. Vid en bedömning om det föreligger fel på vattenskotern, måste hänsyn tas till skoterns ålder och pris.

Reklamera vattenskotern

För att du ska kunna hävda att det är fel på vattenskotern, måste du reklamera felet till säljaren. Det ska du göra skriftligt med datum, där du anger felet, inte bara att du inte vill ha skotern, se 32 § köplagen.

Avhjälpa felet

Du kan kräva att säljaren åtgärdar felet, alternativt att säljaren själv väljer att reparera felet, se 34­­­-36 §§ köplagen. Det är även inskrivet i avtalet att säljaren ska hjälpa dig att åtgärda felet.

Häva köpet

I det fall säljaren vägrar att följa avtalet, genom att inte reparera felet, kan du kräva prisavdrag för de kostnader du får i samband med att åtgärda felet. Du kan även häva köpet, se 37 § köplagen

Sammanfattning

Trots att du köpt skotern i befintligt skick, kan du hävda att det är fel på skotern. Det ska du reklamera till säljaren skriftligt. Ni har även en film och ett skriftligt avtal där det framgår att lampan inte ska lysa, och att säljaren erbjuder sig att åtgärda felet. Om säljaren vägrar kan du häva köpet. Säljaren har begått ett avtalsbrott. Om du behöver hjälp med att reda ut situationen, är du varmt välkommen att kontakta oss på Lawline. Filmen och avtalet talar för att du har stark bevisbörda.

Vänligen,

Björn LotoftRådgivare