FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt31/07/2021

Vad ska jag göra när jag har blivit utsatt för ett brott?

Mitt namn är S jag bor i Danmark och har skrivit en bok på svenska.

Jag har annoncerat boken på webbplatform och fått ett otäckt påhopp av min systers man.

Det är påhopp och påstående att jag ljuger och döljer uppgifter om min familj. Där finns också uttalanden som jag uppfattar som hot mot min person.

Jag har dokumeterat tråden och undrar vad jag rent juridiskt bör göra.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Att utgå ifrån informationen som du har gett mig så verkar det som att du har blivit utsatt för olaga hot (4 kap. 5 § Brottsbalken) och eventuellt förtal (5 kap. 1 § Brottsbalken). Då om du har blivit utsatt för ett brott så är det första du ska göra är att anmäla detta till polisen och ge dem den dokumenterade tråden. Då kommer polis och åklagare att inleda en förundersökning (genom att exempelvis samla in bevisning och kontakta dig) och undersöka möjligheten att väcka åtal.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att höra av dig till oss.

Med vänliga hälsningar,

Lucas RasmussonRådgivare