Vad ska jag göra när mitt pass blir stulet?

Hej, min vän tappade bort sitt pass i en klubb där han skulle lämna in sin jacka i klubben för dom som jobbade där inne sant man inte får ha ytterjackor inne i lokalen, så han lämnade in sin jacka till dom och där låg hans pass, senare så när han skulle hem från klubben så skulle han hämta sin jacka men den va tydligen borta eller så har någon snott den, så nu är han orolig för att någon ska beställa något eller göra något annat för bedrägeri på hans namn. Så helt enkelt min fråga är vad ska han göra för att sätta stop för detta som kan ske innan det sker något?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till oss på Lawline!

Så snart som möjligt efter att du fått något stulet ska du anmäla det hos polisen. Ett stulet pass ska du anmäla till polisen via telefon på telefonnumret 114 14. Då spärrar polisen ditt pass så att ingen kan använda passet. När han spärrat sitt gamla pass så kan han boka tid för att få ett nytt pass på närmaste passexpedition. Att få ett nytt pass kostar 400 kr. Det kan även vara en god idé att göra en förlustanmälan hos kreditupplysningsföretag, då görs en anteckning i kreditupplysningsinformationen. Information om detta finns på stöldskyddsföreningens hemsida.

Hoppas jag kunnat hjälpa dig! Tveka inte att höra av dig till oss om du har fler frågor.

Vänliga hälsningar,

My StenquistRådgivare