Vad ska jag göra om jag blir utsatt för mordhot?

Hej! Jag har stött på ett problem ett ganska stort problem. Jag har nämligen råkat ut för mordhot, och vet inte hur jag ska gå tillväga. Kan ni hjälpa mig just nu har jag rymt ifrån Sverige då jag inte känner mig trygg, brist på sömn, gråter och mår inte bra allmänt. Har ungefär en 20mordhot på mig från 20olika personer både inom Sverige och utanför. Ber verkligen om hjälp. problemet är att hoten inom Sverige är lite svårare att säkerställa bevis men utanför finns det lite grand. Det handlar om förstås mycket pengar, skulle gärna vilja åka tillbaka till mitt hemland utan att vara rädd. Det är inte kul det är allvarligt. Behöver er hjälp, tack.

mvh

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Mordhot (olaga hot) är ett väldigt allvarligt brott och jag förstår att du sitter i en väldigt pressad och utsatt situation just nu. Även om du känner att du inte har konkreta bevis så bör du kontakta polisen och berätta att du är utsatt för mordhot så att polisen kan säkerställa din säkerhet. För att anmäla olaga hot ringer du polisens kontakcenter på 114 14, dock ska du alltid ringa 112 om situationen är akut.

När du har kontaktat Polisen så kan de hjälpa dig och förklara hur ni ska gå vidare. Polisen avgör vilket sorts skydd som ska användas i det enskilda fallet. Bedömningen utgår från hur allvarligt brottet är och hur stor risken är att hotet genomförs. I och med att du befinner dig utomlands och är rädd för att komma tillbaka till Sverige är du förmodligen i stort behov av skydd från Polisen.

Om du behöver prata med någon kan du få stöd av hjälp av olika organisationer som kan erbjuda kostnadsfri stöd och rådgivning. Du kan även kontakta brottsofferjouren om du känner att du behöver prata med någon.

Vänligen,

Maria SimeonidouRådgivare