Vad ska jag göra om jag utsätts för olaga hot?

Hej!

Min son har under en tid varit förföljd och hotad av två personer,dom skickar hotfulla sms och sprider falska påståenden. Värst av allt var häromdagen då dom stoppade honom och en kompis i bilen,gick ut och gormade och skrek en massa hotfulla saker även hotade resten av vår familj,dom filmade allt på mobil och visade på facebook och lade till en text och namngav personer,blandannat vårat barnbarn för att ha ljugit,detta är skrämmande och vi känner oss hotade,vad kan vi göra?

Lawline svarar

Hej! Stort tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Av det du skriver i din fråga tolkar jag det som att din son kan vara utsatt för bland annat olaga hot, vilket är ett brott som stadgas i 4 kap. 5 § Brottsbalken. Då detta brott är av allvarlig karaktär är min rekommendation att ni omedelbart anmäler detta brott till Polismyndigheten på nummer 114 14. Vid akuta ärenden vänligen ring 112.

Hoppas att du har fått svar på din fråga, annars är du välkommen att ta kontakt med oss på Lawline igen.

Med vänlig hälsning,

Sabrina CuranRådgivare