FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt31/03/2021

Vad ska jag göra vid umgängessabotage?

Hej, är skild från 2 år tillbaka och har tre barn. Vi har delade vårdnad av barnen men mitt ex tar barnen på min vecka ibland utan att säga till, jag blir orolig och vet inte var barnen är ibland. Hon vill inte kommunicera med mig och svara inte på mobil eller sms då måste allt kommunikation sköts genom barnen vilket jag tycker är så dåligt. Tycker inte det är okay hon tar barnen utan jag vet om på min veckan och undrar vad jag ska göra? Polis anmäla känns lite konstigt men jag måste göra något så hon förstår hur allvarligt situation är. Tack för svar

Mvh Chris

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Ditt ex kan självklart inte ta barnen på din vecka utan ditt medgivande, genom att göra detta gör hon sig skyldig till umgängessabotage. En förälder är skyldig att respektera umgängesrätten, umgängessabotage är därför är en indikation på att vårdnaden bör ändras vid en en eventuell vårdnadstvist.

Det du kan göra när ditt ex förhindrar dig att träffa barnen på din vecka är att begära verkställighet (21 kap. 1 § föräldrabalken). Man försöker alltid att få föräldern att lämna ifrån sig barnet frivilligt, ett beslut om verkställighet kan även förenas med vite. I mer sällsynta fall kan hämtning av barnet ske med hjälp av polis (21 kap. 2, 3 §§ föräldrabalken).

Vill du undvika att ta det till domstol råder jag dig att i första hand vända dig till familjerätten i din kommun, där kan du och ditt ex genom samarbetssamtal få hjälp att lösa situationen och komma överens.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Victoria RuzbarskyRådgivare