FrågaKÖPRÄTTÖvrigt29/05/2021

Vad ska man göra när man får varor som man inte beställt?

Ett företag VitaLiv påstår att jag godkänt ett avtal om prenumeration av piller. Jag har intet på min mejl eller sms om något avtal och minns inte heller att jag godkänt ngt avtal.

Nu skickar de piller igen som jag inte vill ha och de vägrar att ta retur. De kommer att driva till inkasso om jag inte betalar.

Vad kan jag göra?

Med vänliga hälsningar

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Frågan handlar, vad jag uppfattar det som, om fakturabedrägeri (även kallat bluffaktura, se 9 kap. 1 § brottsbalken om bedrägeri). Om företaget som skickar dig varor tillsammans med en faktura påstår att du har gjort en beställning måste de bevisa att den beställningen finns. När du får en faktura med varor som du inte har beställt ska du givetvis inte betala den. Enligt konsumenträtten lag har du som kund rätt att överklaga en faktura ifall du känner sig lurad eller är missnöjd. Om du krävs på betalning trots att du inte har gjort en beställning finns det några riktlinjer att följa.

Bestridande

Om du har fått en faktura med i paketet är det viktigt att skriftligen bestrida (protestera mot) den via brev eller mejl med information om dig och varorna samt förklara varför du inte tänker betala. Skriv till företaget och spara en kopia på det du skickar, detta är viktigt ur bevissynpunkt. Om du får en påminnelse på den första fakturan behöver du inte skriva ett nytt brev. Det är tillräckligt att invända mot det första betalningskravet.

Inkasso eller Kronofogdemyndigheten

Från det att du har bestridit fakturan kan företaget välja att skicka fakturan vidare, antingen till Inkasso eller Kronofogdemyndigheten. Får du ett nytt krav fast från exempelvis ett inkassobolag är det viktigt att du bestrider även detta krav skriftligen, förslagsvis genom mejl. Bestridandet kan utformas på samma sätt som bestridandet till det ursprungliga företaget. Skicka även med bestridandet du skrev till det ursprungliga företaget. Spara en kopia även på detta bestridande. Många inkassobolag undersöker inte om kravet är riktigt förrän en konsument bestrider det.

Domstolsförfarande

När du väl har bestritt Inkassobolagets eller Kronofogdemyndighetens krav har företaget två alternativa tillvägagångssätt, antingen att gå till tingsrätten med ärendet eller lägga ner fakturan helt. Du riskerar inte en betalningsanmärkning enbart för att du bestrider ett krav från ett inkassobolag. Betalningsanmärkningar ges först när tingsrätten har dömt att någon är skyldig att betala och trots detta väljer att inte betala. Ifall ditt ärende går vidare till domstol är det viktigt att du har konkreta bevis med motivation till varför du känner dig bedragen av företaget, därav är det viktigt att alltid göra skriftliga bestridande och att spara dessa. Det är dock upp till företaget som kräver dig på pengar att bevisa att du är skyldig att betala.

Bestrid alla krav som du inte anser att du ska betala. Du kan läsa mer på Konsumentverkets hemsida.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Alexandra MadsenRådgivare