Vad ska man göra om det är dålig luftkvalitet i lägenheten?

Hej om man misstänker att det är en dålig inomhusmiljö där man bor - vart vänder man sig då , mer än till hyresvärd som inte är villig att kolla av miljön? De enda det har gjort är att de har kollat luftfuktigheten i lägenhet - motvilligt sattes det upp en liten mätare i två veckor och de sa att luftfuktighet/30-60. I en annan lgh var den 250! har pratat med miljö och hälsa de kan kolla upp fastighet om hyresgäst gör en felanmälan. vilket jag gjort.

Vad är nästa steg som man ska göra?

Jag har fått stora problem med min hälsa/astma och helt plötsligt blivit allergisk (gjort allergitest) även spirometri hos vc .. fått inhalera stora mängder kortison sen juli tills nu. Rodnader i ansiktet och öron och fruktansvärt trött varje dag. Allergitabletter och starkt nässpray. Besökt akutmottagning/vc ett par ggr under en 5 månaders period. Detta utlöstes under min semester då jag var hemma mer. Det är fuktskador i huset och det har även läckt in vatten i ett par lägenheter och en tung och gasig luft i fastigheten. Hur gör jag för att anmäla detta ? Till Vem? Kan man kräva skadestånd? Jag har nu fått flytta från fastigheten och efter 2 dagar utan besök i den fastigheten känner jag en förbättring i luftrören .. liten förbättring men har ju inte gått lång tid än. Jag hoppas ju mina problem inte blir kroniska. Det är även anda personer som upplever andningssvårigheter i fastigheten och även andra symtom .. vi misstänker mögel men inget vi vet då.. tacksam för svar !!

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. Jag kommer att gå igenom vem som är ansvarig för luftkvalitet i en hyreslägenhet, och vad man ska göra om hyresvärden inte kontrollerar luftkvaliteten. Därefter kommer jag att ge råd om vad du kan göra nu.

Vem är ansvarig för luftkvalitet inomhus i en hyreslägenhet?

Hyresvärden är skyldig att tillhandahålla lägenheten i sådant skick att den enligt den allmänna uppfattningen i orten är fullt brukbar för det avsedda ändamålet. Detta gäller både på tillträdesdagen och under hyrestiden, vilket framgår av 9 § 1 st 12 kap Jordabalken (här) och 15 § 12 kap Jordabalken (här).

Om man bor i en hyreslägenhet så ska hyresvärden sköta ventilationssystemet. I en bostadsrättsförening är det föreningens styrelse som ansvarar för underhållet av ventilationssystemet. I ditt fall är det hyresvärden som är ansvarig.

Vad gör man om hyresvärden inte kontrollerar luftkvaliteten?

Du nämner att du har kontaktat hyresvärden, men utan resultat. Om man inte får hjälp av hyresvärden kan man kontakta myndigheten för miljö och hälsoskydd i kommunen där man bor. Detta har du också gjort. Om du är medlem i Hyresgästföreningen rekommenderar jag att du tar kontakt med dem (länk här).

Vad du kan göra nu

Folkhälsomyndigheten har en lista över vad dålig luftkvalitet inomhus kan bero på (länk till hemsidan här). Det framgår att du inte vet vad felet är, men du och andra boende misstänker att den dåliga luften i lägenheterna beror på mögel.

Om det är dålig inomhusluft på grund av mögel är det något som hyresvärden ska ta på allvar. Gör hyresvärden inte det, kan hyresgästen göra påföljder gällande, se 16 § 12 kap Jordabalken (här) som hänvisar till 11 § 12 kap Jordabalken (här).

Om det är brister i bostaden, kan hyresgästen ansöka om ett åtgärdsföreläggande hos Hyresnämnden (länk till information på Sveriges domstolars hemsida här). Eftersom du har flyttat kanske åtgärdsföreläggande inte är aktuellt. Något som däremot är aktuellt är att man kan få reducerad hyra för den period som hyreslägenheten varit i bristfälligt skick. Jag rekommenderar att du tar kontakt med hyresvärden och talar om att du redan har sagt till att det är dålig luft i lägenheten, och att du vill ha reducerad hyra retroaktivt.

Om du har fler frågor kan du kontakta Lawline. Telefonnumret är 08-533 300 04, och receptionen har öppet 9:00-16:00 på vardagar.

Vänligen,

Jenny HedinRådgivare