Vad ska man tänka på när man hyr ut sin hyresrätt i andra hand?

Hej :)

Jag vill hyra ut min bostad till en inneboende som vill bo 1 år i taget men max 3 år. Jag kan inga uppdaterade regler om uthyrning för ang hyresrätt som är möblerad, ink bredband och TV basutbud, undrar nu hur mycket i hyra får jag ta ut utan att min inneboende skulle ev kunna i efterhand begära pengar tillbaka från mig?Den inneboende har full tillgång till hela lägenheten i perioder pga att jag ibland jobbar långt hemifrån.

Påverkar att min inneboende gör en adressändring till min adress eller ska denne skriva istället en Co-adress för ev risk att jag blir av med min lägenhet?

Kan min inneboende försöka ta över mitt 1:a handskontrakt efter 1-2 år?

Tacksam för svar:)

Mvh

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du undrar vad man ska tänka på när man hyr ut sin hyresrätt i andra hand.

Hyresvärdens samtycke

Då det rör sig om en hyresrätt är 12 kap. jordabalken (även kallat hyreslagen) tillämpligt. Som huvudregel får en hyresgäst upplåta lägenheten i andra hand om denne har hyresvärdens tillåtelse (12 kap. 40 § jordabalken). Hyresvärden ska lämna tillstånd om det inte finns en befogad anledning att låta bli. Ett sådant tillstånd ska begränsas till viss tid och kan förenas med villkor. Om man hyr ut sin lägenhet utan hyresvärdens samtycke kan detta utgöra en grund för förverkan, det vill säga att hyreskontraktet sägs upp i förtid.

Andrahandskontrakt

När man hyr ut sin lägenhet i andra hand bör man upprätta ett andrahandskontrakt där förhållningsregler och hyra och liknande specificeras. Det är även en bra idé att göra en inventarieförteckning över möbler och liknande som finns i bostaden. Utöver detta bör man också notera och även fotografera skador och brister i lägenheten så att det inte uppstår några frågor om vem det är som orsakat skadorna.

Besittningsskydd

Om man planerar att hyra ut lägenheten i längre tid än två år ska man ta fram en skriftlig överenskommelse med andrahandshyresgästen om att denne avstår från besittningsskyddet. När du hyr ut i andra hand spelar det ingen roll att den som hyr lägenheten skriver sig där.

Hyran

Det är viktigt att man inte tar ut för hög hyra när man hyr ut i andra hand. Om du kräver en för hög hyra av din andrahandshyresgäst riskerar du att bli återbetalningsskyldig. Det finns inget konkret svar på vad som är en skälig hyra vid andrahandsuthyrning, men som huvudregel gäller att andrahandshyresgästen betalar samma hyra som förstahandshyresgästen plus vissa påslag. Sådana påslag kan vara okej om man exempelvis hyr ut lägenheten möblerad eller om fri hushållsel ingår. Hyresnämnden brukar godkänna påslag över 10-15 procent av hyran om lägenheten är fullt möblerad

Hoppas du fick svar på din fråga. Skulle du ha fler funderingar är du varmt välkommen att ställa en ny fråga till oss här på Lawline!

Vänligen,

Emma BergmanRådgivare