FrågaFAMILJERÄTTBodelning18/07/2018

Vad ska man tänka på vid en bodelning?

Jag och min fru gifte oss i september 2003. Vi skickade in våra handlingar för skilsmässa

den 7/11 2017. Därefter prövotid på 6 månader eftersom vi har en gemensam dotter på 14 år.

1)

Om jag förstår det hela rätt så ska alla våra tillgångar delas som vi hade innan den 7/11 delas. Har, exempelvis, jag tagit ut något från våra gemensamma konton efter den 7/11 så har min f.d. fru rätt till samma summa. Stämmer det?

2)

Jag hade ett privat pensionssparande innan vi gifte oss. Detta fortsatte jag med under tiden vi var gifta, d.v.s. förde över pengar från vår gemensamma kassa till mitt privata pensionssparande. Pengar/värdet på pensionskontot som jag satte undan efter vårt giftermål och innan den 7/11 antar jag att vi ska dela på? Vad gäller för de pengar jag sparade innan september 2003 – då vi gifte oss?

3)

Jag och min f.d. fru är inte ovänner rutan vill sköta detta så sjyst och korrekt som möjligt.

Avseende våra sparade medel – är det något speciellt vi bör tänka på när vi nu delar och våra tillgångar och skulder?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om bodelningar finner man i Äktenskapsbalken (ÄktB).

Delfråga 1

Ja, de pengar (och andra tillgångar) som fanns på kontot (och andra ställen) vid 7/11 ska ingå i bodelningen. Dock är det inte värderingen vid den dagen som räknas, utan värderingen ska ske så nära avslutandet av bodelningen som möjligt.

Delfråga 2

Privat pensionssparande ingår som huvudregel i bodelningen (10 kap 3 § ÄktB).

Delfråga 3

Reglerna om hur saker ska värderas och fördelas är dispositiva, dvs om båda parter är överens kan man frångå dem och istället komma överens om en annan fördelning. Detta gäller både hur saker ska värderas och vad som ska anses vara enskild egendom och giftorättsgods.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Carl LohmanderRådgivare