FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt11/08/2020

Vad syns i ett utdrag ur belastningsregistret vid jobb som personlig assistent?

Hej. Jag fick böter för snatteri /stöd värde under 1000 kr 2016 jag jar nubfått jobb som perdonlig assistent men arbetsgivaren vill ha uttag från belastningsregister. Vad kommer arbetsgivaren se där? Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Eftersom du skriver att du ska jobba som personlig assistent tolkar jag det som att du ska arbeta med människor som har en funktionsnedsättning. Om man ska arbeta som personlig assistent till barn måste arbetsgivaren begära ett utdrag ur belastningsregistret innan anställningen (1 § lagen om registerkontroll av personal som utför vissa insatser åt barn med funktionshinder). Det finns däremot inget krav på arbetsgivaren att begära ett utdrag om man ska arbeta som personlig assistent för vuxna. Jag kommer därför fortsättningsvis att utgå ifrån att du ska arbeta med barn, eftersom det är först då som det blir aktuellt att begära ett utdrag ur belastningsregistret.

Vad kommer arbetsgivaren att se i utdraget från belastningsregistret?

Regler om vad arbetsgivaren kommer att se i belastningsregistret hittar vi i lagen om belastningsregister (BRL) och förordningen om belastningsregister (BRF). Om man ska arbeta som personlig assistent för barn kommer ett utdrag visa uppgifter om:

- mord

- dråp

- grov misshandel

- människorov

- sexualbrott

- barnpornografibrott

- grovt rån

Sammanfattning

Ett utdrag ur belastningsregistret kommer alltså bara att visa om du har fått en påföljd för någon av de brotten som jag räknade upp ovan (se också 22 § femte stycket BRF och 9 § andra stycket 5 BRL). Det kommer med andra ord inte att synas i utdraget att du har dömts för snatteri (numera kallat "ringa stöld"). Eftersom du skriver att du fick böter som påföljd vill jag också avslutningsvis säga att uppgiften om brottet kommer att tas bort helt ur belastningsregistret fem år efter domen (17 § första stycket 9 BRL). Om du dömdes för snatteri/ringa stöld år 2016 kommer uppgiften med andra ord att försvinna automatiskt ur belastningsregistret under år 2021.

Hoppas att du har fått svar på din fråga!

Vänligen,

Johanna OlanderRådgivare