Vad tillåter lagen som självförsvar?

Om en rånare tar sig in i mitt hem och inte märker att jag är i mitt sovrum, men sedan ska gå in i mitt rum, får jag då ta en luftpistol (trasig spärr och trasigt magasin + inga kulor) och knocka rånaren med magasinet på pistolen och använda det som försvarsmetod? Jag är 14 och har inget vapenlicens. Nu ser vi detta till att jag inte kan kontakta larmcentralen då rånaren befinner sig precis vid mitt rum i akten att se till att jag inte är där, är det lagligt? om inte vad är lagligt?

om liknande händer och jag har åtkomst till t.ex en helt vanlig matgaffel, får jag försvara mig med gaffeln då? vad får användas som försvar i sån situation?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Rätt att försvara sig mot brott – nödvärn

Att försvara sig mot brott som du beskriver kallas nödvärn och regleras i 24 kap. 1 § brottsbalken. Gärningar du gör i en nödvärnssituation utgör som huvudregel inte brott, även om handlandet överensstämmer med en brottsbestämmelse. En nödvärnssituation föreligger bland annat vid påbörjat eller väldigt nära förestående brottsligt angrepp på person eller egendom, men även när någon olovligen trängt in i rum eller hus. Situationen du beskriver är alltså en nödvärnssituation. Agerandet du beskriver, att slå till eller hota den som brutit sig in i ditt hem med en luftpistol eller en matgaffel, skulle alltså visserligen kunna överensstämma med brottet misshandel (3 kap. 5 §) eller olaga hot (4 kap. 5 §), men det skulle enligt huvudregeln inte faktiskt anses utgöra brott, med hänsyn till situationen.

Hur får man försvara sig i en nödvärnssituation?

Att en nödvärnshandling inte utgör brott är som sagt huvudregeln, men vilket agerande som helst är inte tillåtet. Man får inte göra för allvarliga gärningar, i förhållande till 1) vad som hade behövts för att exempelvis avvärja angreppet, och 2) skadan som hotade om du inte försvarat dig. För att nödvärnshandlingen ska anses utgöra brott behöver det dock vara uppenbart oförsvarligt. Det krävs alltså ganska mycket för att självförsvar ska utgöra brott.

Huruvida en nödvärnshandling är uppenbart oförsvarlig är en bedömning som behöver göras i varje enskilt fall, men att med ett tillhygge slå till en inbrottstjuv är troligtvis inom gränserna för vad som anses vara rimligt och tillåtet självförsvar: skadan från en fjortonårings slag med en matgaffel eller ett magasin från en luftpistol lär nämligen inte överstiga eventuell skada som inbrottstjuven annars skulle orsakat, och inte heller överstiga vad som hade räckt för att avvärja inbrottstjuven. Enligt min bedömning vore det långt ifrån uppenbart oförsvarligt agerande, och därmed tillåtet nödvärn.

Om du har fler funderingar är du varmt välkommen att återkomma med en ny fråga!

Med vänlig hälsning,

Hanna PalmkvistRådgivare