FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll30/01/2020

Vägran att betala underhåll

Hej

Jag har 2 barn på heltid hos mig, även fast vi står som delad vårdnad.

Pappan har betalat underhåll alla år och har kommit överrens utan avtal.

Nu har han kommit på att han ska vägra betala, och hänvisar mig att söka via fk. Så han ska kunna få betala lägsta möjliga.

Han har heltidsinkomst. Jag en sjukpenning.

Jag står för alla utlägg och som sagt all tid med barnen.

Jag erbjöd ett web möte med fk, eftersom han tror jag luras när jag visar kalkulerings verktygets resultat på fk. Han påstår att jag luras, men samtidigt går han inte själv in och kollar.

Han tror att allt över en underhållsstöd via fk är lurendrejeri.

Jag har även försökt få till ett samarbetssamtal på familjerätten, men ansökan signerar han inte.

I tron om att om han vägrar så slutar det med att jag kommer söka via fk.

Min fråga är, kan man stämma honom med mål att fastställa ett underhåll. Eller måste det vara paralellt med att jag måste söka ensam vårdnad? Han bestrider inte att barnen bor hos mig.

Samt vilka kostnader kan det bli med rättslig hjälp?

Samt får man efter en dom retroaktivt betalt för de månader som går innan dom är ställd?

Eller ska man söka via fk, fram tills dom är ställd?

Det är så oerhört frustrerande att fk har ett verktyg, som visar exakt vad barnet har rätt till.

Men en förälder kan vägra att ens titta på det/höra en tredje part om det.

Vad gör jag bäst?

Lawline svarar

Hejsan och tack för att du vänder dig till lawline med din fråga! Jag vill påpeka att jag kommer endast att utgå från den information jag blivit given i mitt svar, finns det andra omständigheter så kan slutresultatet bli ett annat.

Då detta berör vårdnad av barn så kommer vi att vända oss till föräldrabalken för att få svar. Barn har rätt att erhålla underhåll från föräldrar, utifrån barnens behov och vad som är att se som skäligt, 7 kap 1 § Föräldrabalken (FB). Underhåll ska utgå när enbart en av föräldrarna har vårdnad om barnen eller endast en av föräldrarna sambor tillsammans med barnen ( 7 kap 2 § FB). Detta råder i ditt fall, vilket innebär att inte betala något underhåll alls är en försummelse av 7 kap 1 § och 2 § FB. Du behöver inte ansöka om ensam vårdnad, det är tillräckligt med att barnen bor hos endast en av er.

Vad gällande kostnader för rättsligt hjälp och rättegångskostnader beror dessa helt på tvistens längd, varav att höra sig för till en juridisk firma eller jurist som är van att hantera liknande fall för att få en eventuellt kostnads kalkyl, eller hör av dig till FK om de har någon sådan information, alternativ den rådgivning som kan finnas i den kommun.

Hoppas det här var till hjälp!

Vill du ha mer rådgivning eller hjälp av en jurist?

Då kan du använda dig av någon av våra andra tjänster:

- Gratis telefonrådgivning, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 2.

- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom tre dagar för 995 kr, klicka här http://www.lawline.se/ask_a_question

- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom 24 h för 1495 kr, klicka här http://www.lawline.se/ask_a_question

- Boka tid med en jurist för 1677,50 kr/h, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 1.

Oscar RudénRådgivare