Väktares rätt att utöva envarsgripande

Hej,

Jag är väktare och undrar vad för brott en person kan dömmas för ifall omständigheterna är denna, en stängd byggnad t.ex kontor och jag har ronderat alla våningar men sedan när jag går ner anträffar jag en person i byggnaden som har krossat glaset men det ser jag inte då i nuläget utan senare men jag vet att den personen har kommit in dit på ett olagligt sätt alltså efter kontorets stängningsdags vad kan jag isåfall gripa den för? Finns det någon sådan lag?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. Jag kommer att gå igenom vad personen som tog sin in i byggnaden efter stängningsdags och krossade fönster kan ha begått för brott. Därefter kommer jag att gå igenom vad du som är väktare har för befogenheter. Avslutningsvis kommer jag att ge råd om vad du kan göra nu.

Vad kan personen ha begått för brott?

Att krossa fönster är skadegörelse, se 12 kap 1 § Brottsbalken (här). Rekvisiten för skadegörelse är att man förstör eller skadar egendom till men för annans rätt. Den rätt som kränks då någon begår ett skadegörelsebrott är ägarens rätt till den sak som utsätts för skadegörelse. Förstör man fönster i en byggnad är det ägaren till byggnaden som är brottsoffret.

Du skriver att personen har tagit sig in på ett olagligt sätt och att detta skett efter att kontoret har stängt. Om man tränger sig in eller stannar kvar olovligen i en byggnad är det olaga intrång, vilket regleras i 4 kap 6 § 2 st Brottsbalken (här). Det klassiska inbrottet täcker in alla platser dit man olovligen intränger.

Vad har du som väktare för befogenheter?

Som du säkert känner till har ordningsvakter mer befogenheter än väktare. En väktare får bara ingripa på samma sätt som vem som helst i samhället, så kallat envarsgripande. Mer information om vad väktare respektive ordningsvakter har för befogenheter finns på Polisens hemsida (länk här). Envarsgripande regleras i 24 kap 7 § 2 st Rättegångsbalken (här). Envarsgripande innebär att var och en får gripa en person som har begått ett brott som kan leda till fängelse. Personen ska gripas på bar gärning eller på flyende fot. Var och en får också gripa en person som är efterlyst för brott. Den gripne personen ska skyndsamt överlämnas till polisen.

För skadegörelse ingår fängelse i straffskalan, se 12 kap 1 § Brottsbalken (här). För olaga intrång ingår fängelse i straffskalan om brottet är grovt, se 4 kap 6 § 3 st Brottsbalken (här).

Sammanfattningsvis, om en person bryter sig in på kontoret och krossar fönster får du gripa personen på bar gärning (alltså när personen begår brottet) eller när hen flyr från platsen. Om du däremot ser brottslingen men inte lyckas gripa personen på bar gärning eller på flyende fot och personen därmed lyckas fly får du inte gripa personen om du av en slump ser hen nästa dag. Om du griper personen på bar gärning eller på flyende fot ska du tillkalla polis så fort som möjligt.

Vad du kan göra nu?

Om du har fler frågor får du gärna ringa till Lawlines telefonrådgivning. Telefonnumret är 08-533 300 04, och telefonrådgivningen har öppet måndag till fredag 10:00-16:00.

Jenny HedinRådgivare