Våldtäkt eller sexuellt ofredande?

Blev jag våldtagen eller sexuellt ofredad av mitt ex?

Mitt ex var överbjuden för att fira jul eftersom vi har barn tillsammans. Han blev kvar över natten. Plötsligt börjar han ta på mig. Jag försöker få bort hans händer. Men de kommer hela tiden tillbaka. Rör mig mellan benen. Rör mina bröst. Fast jag ber honom sluta. Hur jag än försöker slingra mig undan. Tillslut tar jag mitt täcke och lägger mig på soffan. Han ber om förlåtelse. Säger att det var dumt. Ber mig komma tillbaka och lovar att inte göra något. Jag tror honom. Lägger mig i sängen igen. Och somnar, medan han ligger och tittar på sin telefon. En stund senare vaknar jag av att han håller fast mig. Han har sex med mig. Fast han lovade. Fast jag inte ville. Jag gråter tyst och flyr från min kropp tills han har kommit och det är över.

Några månader senare. Efter månader av samtal om att jag inte vill ha sex. Att vi behöver vara vänner. Han säger att han respekterar det. Att han aldrig skulle göra något. Att jag måste lita på honom. Jag somnar i hans säng en kväll, efter att jag och barnen varit över på middag. Hans händer rör mig igen. Fingrar som letar sig innanför mina trosor. Jag tar bort dem. Men de kommer tillbaka. Jag tror att jag drömmer först. Det går inte att värja sig. När jag vaknat tillräckligt för att förstå vad som händer, så är han redan inne i mig. Jag gör inte motstånd längre. Jag har flytt från min kropp igen.

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Du har blivit utsatt för en våldtäkt

För att någonting ska klassas som våldtäkt så behöver en person genomföra ett samlag eller annan jämförbar sexuell handling med en person som inte deltar frivillig (6 kap. 1 § första stycket BrB). Med samlag avses vaginalt samlag. En jämförbar sexuell handling kan exempelvis vara att en gärningsperson stoppar in fingrarna i någons underliv, men det är inte lika självklart att det är en jämförbar sexuell handling om någon smeker en annans underliv. En smekning innebär troligtvis ett sexuellt övergrepp (6 kap. 2 § BrB). Det framgår inte direkt av din fråga om det rör sig om penetration eller smekning. Det är dock tydligt att samlag har genomförts.

Vid bedömandet om en person har deltagit frivilligt ska särskilt beaktas om du har gjort någonting för att uttrycka frivillighet med ord, handling eller på annat sätt (6 kap. 1 § första stycket BrB). Du har vid det första tillfället visat tydligt med både ord och handling att du inte vill ha samlag eller dylikt med ditt ex, dels när du bad honom att sluta och dels när du "slingrade dig undan" och sedan gick iväg till soffan. Även vid det andra tillfället visade du med ord och handling att du inte ville ha samlag eller dylikt då du dels "accepterade" hans löfte om att han aldrig skulle göra något och dels tog bort hans händer.

Vidare stadgar lagtexten att frivillighet aldrig kan anses föreligga då en person otillbörligt utnyttjar att en annan person sover (6 kap. 1 § första stycket, andra punkten BrB). Eftersom att du vid båda tillfällena sov när ditt ex inledde samlaget har du inte deltagit frivilligt i samlaget. Sammantaget så rörde det sig alltså om samlag och det var tydligt att du inte deltog frivilligt i detta.

Det rör sig troligtvis om en "uppsåtlig" våldtäkt

Om gärningsmannen är medveten om att du inte deltar i samlaget frivilligt ska han dömas för "uppsåtlig" våldtäkt (6 kap. 1 § BrB). Om gärningsmannen däremot inte är medveten utan istället grovt oaktsam ska denne istället dömas för oaktsam våldtäkt (6 kap. 1 a § BrB). I dessa situationer rör det sig troligtvis om uppsåtliga våldtäkter i båda fallen eftersom att du gjorde det tydligt med ord och handling att du inte ville ha samlag samt sov när samlagen inleddes. I annat fall bör det i vart fall röra sig om oaktsam våldtäkt.

Våldtäktsbrottet konsumerar brottet sexuellt övergrepp

Situationen du beskriver är inte sexuellt ofredande (6 kap. 10 § BrB). Däremot är delar av brottet, exempelvis att ditt ex tog på dina bröst samt ifall han smekte dig mellan benen, att uppfatta som sexuellt övergrepp (6 kap. 2 § BrB). Dock konsumeras de sexuella övergreppen av våldtäkterna, vilket innebär att övergreppen anses vara en del av våldtäkterna och därför ska ditt ex endast dömas för de allvarligare brotten, dvs våldtäkterna.

Sammanfattning

Du har blivit våldtagen vid två tillfällen. Detta är ett mycket allvarligt brott och jag förstår om detta har varit otroligt jobbigt för dig. Jag rekommenderar att du gör en polisanmälan genom att antingen ringa 114 14 eller besöka en polisstation. Vidare finns det brottsofferjourer och kvinnojourer som kan stötta dig. På www.brottsofferjouren.se och www.kvinnofridslinjen.se kan du hitta lokala jourer samt ringa eller mejla för att få hjälp och stöd.

Jag beklagar verkligen att du har utsatts för detta, men hoppas att du har fått ett svar på din fråga.

Tim AxellRådgivare