FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt22/04/2020

Vän hjälpte till med bygget - kan han kräva mig på pengar nu?

En vän har hjälpt mig med ett bygge men kräver nu i efterhand tusentals kronor av mig för arbetet. Jag har inte dom pengarna och vill inte heller betala någon för svartjobb. Kan han ändå få rätt om han drar det till domstol.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vad gäller

Utifrån din fråga förstår jag det som att ni inte avtalat om att din vän skulle få betalt för jobbet. Om ni inte har avtalat om detta har din vän ingen rätt att kräva ersättning. Även om ni skulle ha avtalat om att han skulle få betalt för jobbet är det han som kommer behöva bevisa detta. I och med att det inte verkar finnas några sådana bevis är min bedömning att han skulle få svårt att vinna en domstolstvist.

Mina råd

Jag rekommenderar dig att avvakta och säga till din vän att du inte tänker betala något. Skulle det vara så att han faktiskt stämmer dig i domstol rekommenderar jag dig att rådgöra med en jurist som kan ge dig råd om vad som är bäst att göra i din specifika situation. Utifrån informationen i din fråga är min bedömning att han har liten chans att få rätt i en domstolstvist.

Hoppas du fått svar på din fråga! Ifall du behöver ytterligare rådgivning av en jurist kan Lawlines juristbyrå hjälpa dig med detta. Om du är intresserad av detta är det bara att maila mig på axel.bellander@lawline.se så återkommer jag med en offert. Likaså om du skulle ha övriga frågor är du välkommen att höra av dig till mig där.

Vänliga hälsningar

Axel BellanderRådgivare