Vän kört för fort med min bil inför fartkamera

Hej min kompis körde min bil och fastnade på en fartkamera, körde 9 km för fort. Nu har jag fått ett brev från polisen som säger att jag har kört fordonet. Jag nekade. Har nu varit med om ett telefonförhör där polisen frågade om jag åkte med och jag svarade ja. Jag argumenterade även för varför det inte kan vara jag på bilden. Då sa dom att ärendet skulle åka till åklagare och det enda jag kan komma undan med är att säga vem som körde bilen. Min fråga; kan man verkligen fälla mig när det inte är jag som körde bilen?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag förstår din fråga som att du undrar över dels om du som ägare till en bil som har använts av en vän till dig vid fortkörning inför en fartkamera, är skyldig att uppge vem det var som körde bilen; dels om du kan bli ansvarig för kortkörningen även om det inte var du som körde bilen. Bakgrunden till frågan är att en vän till dig körde för fort med din bil och då blev fotat av en fartkamera och att du nu har blivit kontaktat av polisen.

Bara den som kör bilen kan drabbas av böter

Vid framförande av fordon har vi i Sverige något som kallas för föraransvar. Det innebär (till skillnad från ägaransvar) att det är föraren av fordonet som ansvarar för exempelvis eventuella fortkörningar. Således kan inte ägaren av ett fordon drabbas av en fortkörningsbot som någon annan orsakat då den framfört ägarens fordon.

Du behöver inte uppge vem det var som körde din bil

När polisen får in en bild från en fortkörningskamera så kommer de att jämföra bilden på föraren av bilen med ett pass- eller körkortsfoto föreställande ägaren av bilen.

I vissa fall är det tydligt att det inte är ägaren till bilen som har kört för fort, då kontrollerar polisen vanligtvis om det kan vara någon närstående till ägaren som har kört bilen (ex. make eller barn). Om det inte heller ger någon träff brukar en förfrågan skickas till ägaren av fordonet där hen ombeds uppge vem det var som körde bilen. Även om du som ägare vet vem det var som körde bilen vid det aktuella tillfället har du ingen skyldighet att lämna den uppgiften till polisen. Ur en samhällsmoralisk synvinkel kan ett sådant handlade såklart diskuteras, men det finns ingen lag som säger att du som ägare är skyldig att uppge vem som körde fordonet.

I andra fall kan polisen göra bedömningen att föraren av bilen på fotot från fortkörningskameran är så pass lik dig som ägare till fordonet att de anser att det förmodligen är du som har framfört fordonet vid det aktuella tillfället. De kommer då att ta kontakt med dig där du får möjlighet att erkänna till hastighetsöverträdelsen. Om det inte är du som har framfört fordonet kan du istället neka till överträdelsen. Du kan då räkna med att bli kallad till ett kompletterande polisförhör där de får se dig i verkligheten.

Om polisen väljer att gå vidare med ärendet på detta sätt bör du alltid be om att få se bilden för att du själv ska kunna avgöra hur lik personen som kör fordonet är dig. I slutändan är det domstol som avgör om fotot från fartkameran räcker som bevisning eller inte och genom att själv titta på bilden kan du göra en egen bedömning av din eventuella framgång med nekandet. Om bilden exempelvis är otydlig/suddig och skulle kunna föreställa vem som helst bör du komma med denna invändning. Om polis och åklagare ändå gör bedömningen att bilden räcker som bevisning mot dig och du ändå nekar är det som sagt domstol som tar det slutgiltiga beslutet.

Sammanfattning

Eftersom det inte var du som körde fordonet vid det aktuella tillfället, utan du är enbart den som står som ägare till fordonet, är det inte du som ska drabbas av fortkörningsboten. Detta följer av att vi i Sverige har något som kallas för föraransvar.

Vidare har du inte någon skyldighet att uppge vem det var som faktiskt körde fordonet. Om bilden däremot är väldigt lik dig och du misstänker att du kanske kan bli fälld för fortkörningen även fast det inte var du som körde bilen, bör du kanske fundera på om det är bättre för dig att ändå uppge vem det var som faktiskt framförde fordonet.

Du kan läsa mer om polisens utredningar vid hastighetsöverträdelser inför fartkameror här.

Jag hoppas att du fick hjälp med din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Fredrik NygrenRådgivare