FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott01/11/2021

Vapenreplika

Vad säger lagen om import av vapenreplika? Som jag förstår det räknas deaktiverade vapen som olagliga om företaget inte specifikt blivit godkänt att sälja i Sverige (men t.o.m detta kräver licens vad jag kan förstå). Då införskaffandet av en licens känns allt för krångligt för något så oviktigt funderade jag dock på om en replika kan importeras, då den specifika modellen jag söker ej finns på svensk marknad.

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. Jag tolkar din fråga som att du vill veta vad som räknas som ett vapen som kräver licens och vad som kan hända om man har ett vapen utan licens.

Vapen

Vad ett vapen är i lagens mening regleras i vapenlagen 1 kap. 2–3 §§. Även obrukbara vapen räknas som vapen om de i brukbart skick skulle räknas som skjutvapen. Den som har vapen behöver ha tillstånd för varje enskilt vapen (vapenlag 2 kap. 1 §). Det gäller även prydnads- eller minnesvapen, men sådana syften kan vara ett godtagbart ändamål (vapenlag 2 kap. 4 §).

Vapenbrott

Om man har ett vapen utan licens kan man bli skyldig till vapenbrott (vapenlagen 9 kap. 1 §).

Sammanfattning

Om du har ett vapen, även om det är obrukbart, och det krävs licens så behöver du ha licens. Om du inte har licens kan du göra dig skyldig till vapenbrott.

Du är välkommen att höra av dig igen om du fortfarande har frågor utifrån just dina omständigheter.

Jag hoppas att du känner att du har fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Felix HöglundRådgivare