FrågaSKATTERÄTTÖvrigt29/04/2021

Var anmäler jag misstänkt skattefusk?

Hej. Min granne säljer hundvalpar för stora summor utan att betala skatt för dom. Bara 2020 har hon tjänat ca 540000 kr på valpar och dessa pengar har, efterhand som dom kommit in, flyttats runt på olika konton mellan vänner och släkt. Kan jag anmäla henne och är det i så fall på skatteverket eller ekobrott.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Skattebrott
Inkomster från hundförsäljningen är skattepliktig inkomst. Det kan därmed utgöra skattebrott att uppsåtligen lämna oriktiga uppgifter eller underlåta att lämna uppgifter om denna inkomst i deklarationen (2 § skattebrottslagen).

Anmäla
Om du misstänker att skattefusk förekommer rekommenderar jag dig att vända till till Skatteverket. Du kan tipsa dem anonymt om du vill det. Du kan göra en anmälan om misstänkt skattefusk på Skatteverkets hemsida här.

Efter anmälan går Skatteverket vidare med saken och utreder huruvida skattebrott har begåtts eller inte.

Hoppas du har fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Emma NilssonRådgivare