FrågaSKATTERÄTTGåvoskatt30/10/2019

Var beskattas gåvor utomlands?

Min dotter bor i Storbritannien (dubbelt medborgarskap, folkbokförd UK, skattehemvist UK). Vad gäller om jag ger henne en gåva (pengar)? Är det svensk lag dvs. ingen gåvoskatt tas ut eller är det gåvoskatt enligt brittisk lag som gäller?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

Din dotter är skatteskyldig i Storbritannien då hon är skriven där. Vi på Lawline är specialiserade inom svensk rätt och jag kan därför tyvärr inte svara på om Storbritannien tillämpar gåvoskatt eller inte. Jag rekommenderar dig att kontakta en brittisk skattejurist om ett mer utförligt svar önskas.

Jag hoppas du fått svar på din fråga.

Vänligen,

Malcolm HamiltonRådgivare