Vår far har testamenterat bort 1/9 var till barnbarnen, vad innebär detta för fördelningen av arvet efter honom?

Hej!

Vi är fyra bröstarvingar och 9 barnbarn som skall dela på ett arv efter vår far. Mor dog för några år sedan så hennes del av kvarlåtenskapen delas ju av oss bröstarvingar.

Far har dock skrivit i sitt testamente att barnbarnen ska ärva 1/18 var av honom.

Vi bröstarvingar har ju vår hälft enligt lag. Om nu barnbarnen ska ärva 1/18 var så räknas väl det på återstående hälft eller?

Vad händer i så fall med resterande del?

Tacksam för svar

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Den del som kommer från er mor

Precis som du skriver kommer det som er far ärvde efter er mor att delas upp mellan dig och dina syskon. Detta eftersom den delen ärvdes av er far med s.k. fri förfoganderätt, vilket innebär att man fritt får förfoga över egendomen, men däremot inte testamentera bort den. För att förenkla kan vi kalla det som er far ärvde när er mor dog för X. Ni bröstarvingar kommer alltså att först och främst dela lika (1/4 var) på X.

Den del som kommer från er far

Vidare kan vi kalla det som er far ägde när han dog, d.v.s. det som han ägde förutom X, för Y. Detta ägde han med full äganderätt, vilket innebär att egendomen var möjlig att t.ex. testamentera bort. Testamentet gäller då endast Y. Barnbarnen ska enligt testamentet få 1/18 var. Denna del beräknas utifrån hela den del som ursprungligen kommer från er far, alltså den del som jag valt att kalla Y. Det innebär att barnbarnen kommer att få en 1/18 var av Y, vilket sammanlagt utgör hälften av Y. Den andra hälften av Y kommer du och dina syskon att få ¼ var av.

Om du har fler frågor är du varmt välkommen att ställa dem till oss på Lawline!

Vänligen,

Mimmi ÖstlingRådgivare