FrågaSKATTERÄTTÖvrigt27/07/2018

Var går gränsen mellan hobbyverksamhet och näringsverksamhet?

Hej!

Jag undrar om jag kan tillverka smycken av trasigt porslin och sälja i hobbyverksamhet? Porslinet har jag köpt själv eller fått, och det är kända, svenska och utländska märken och mönster från designers på bl.a. Rörstrand, Gefle och Bavaria samt även ostämplat.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Skillnaden mellan hobbyverksamhet och näringsverksamhet

Den aktuella frågan i ditt fall är huruvida verksamheten skulle komma att betraktas som hobbyverksamhet eller som näringsverksamhet.

För att en näringsverksamhet ska anses föreligga så ska tre kriterier vara uppfyllda:

- Självständighet

- Vinstsyfte

- Varaktighet

Skillnaden mellan verksamheterna är att det i en hobbyverksamhet saknas vinstsyfte.

Vad gäller i ditt fall?

Det kan ibland vara svårt att dra gränsen mellan hobbyverksamhet och näringsverksamhet. Man kan säga att det som utmärker en hobbyverksamhet är att den utövas av hobbyidkaren själv (dvs. dig i det här fallet) och att vinstsyfte saknas. Att vinstsyfte saknas innebär inte att det är förbjudet att gå med vinst. Ett typexempel på en hobbyverksamhet är t.ex. försäljning i mindre skala av av produkter från hemslöjd, biodling m.m.

Eftersom du själv tillverkar smyckena kommer din verksamhet att klassas som hobbyverksamhet så länge du inte har något vinstsyfte. Jag utgår från att det rör sig om försäljning i en mindre skala och då tyder det mesta på att det rör sig om en hobbyverksamhet.

Hoppas att du fick din fråga besvarad och tveka inte att höra av dig om du har några funderingar!

Vänligen,

Alex SkepastianosRådgivare