FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt16/06/2021

Var kan jag lära mig mer om juridik?

Hejsan, jag gick ut nian för några dagar sedan och kommer nu till vårterminen börja på Ekonomi, Juridik. Jag undrade mest vad man borde plugga på och läsa om innan jag börjar då jah inte har många kunskaper då det gäller just Juridik. Alltså vet du eller har du använt några bra böcker eller annat arbets/inlräningsmaterial du rekommenderar som jag kan börja titta på lite nu innan skolstarten?

Tack så mycket!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För det första vill jag ge dig rådet att vara lugn. Du kommer säkert få en rolig och lärorik tid under din utbildning! Och det är viktigt att komma ihåg att det är just en utbildning – tiden i skolan är till för att lära sig. För en gymnasielinje krävs inga speciella förkunskaper, och det är meningen att lärarna grundläggande går igenom vad ni ska lära er – de kommer inte förvänta sig att ni redan kan massor.

Om du ändå vill läsa på lite eller är intresserad av juridik i allmänhet kan du alltid klicka dig runt bland de olika kategorierna här på Lawlines hemsida och läsa besvarade frågor. I våra svar länkar vi alltid vidare till lagtexten så man kan klicka sig vidare och se paragrafens utformning och läsa mer i lagen. På så sätt kan man få en liten inblick i olika lagar och se hur olika lagar är uppbyggda på olika sätt med olika avdelningar, kapitel och paragrafer.

Jag har dessvärre inget konkret exempel på en bok du kan läsa, men det finns flera bra böcker som ger en introduktion till juridiken. Kanske kan du besöka ett bibliotek och rådfråga om de har någon särskild avdelning för böcker i juridik och att du där kan finna någon introduktions- eller översikts bok?

Jag hoppas att du fick lite vägledning i din fråga och att du kommer tycka att juridik är ett roligt ämne att studera!

Med vänliga hälsningar

Jonna JohanssonRådgivare