FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt24/02/2020

Var kan man hitta bouppteckningar?

Var finns bouppteckningen efter min mor?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Bouppteckningar gjorda före 1 juli 2001
Om det är så att bouppteckningen efter din mor gjordes före 1 juli 2001 ska du vända dig till Riksarkivet för att begära ut en kopia på bouppteckningen.

Bouppteckningar gjorda efter 1 juli 2001
Om bouppteckningen har gjorts efter den 1 juli 2001 ska du istället vända dig till Skatteverket, där du kan begära ut en kopia av bouppteckningen.

Hoppas att det gav dig hjälp med din fråga!

Vänliga hälsningar

Josefine BjörlingRådgivare