FrågaSKATTERÄTTAvdrag25/12/2021

Var regleras personalvårdsförmåner?

I vilka/vilken lag/förordning kan vi läsa om friskvårdsförmåner för arbetstagare?

År 1988 infördes en lagstiftning om detta, men i vilken lag?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag tolkar din fråga som att du vill veta i vilken lag personalvårdsförmåner för arbetstagare, såsom möjligheter till motion och annan friskvård, regleras.

Personalvårdsförmåner

Personalvårdsförmåner regleras i 11 kap. 11-12 §§ inkomstskattelagen (1999:1229). Tidigare har frågor om motion och annan friskvård reglerats i kommunalskattelagen (1928:370). Dessa regler trädde, precis som du skriver, i kraft den 1 januari 1988. Kommunalskattelagen har sedan dess upphävts och reglerna återfinns alltså numera i inkomstskattelagens 11:e kapitel. Du kan läsa mer om detta i följande proposition (prop. 2002/03:123, s.13 ff.).

I 11 § förklaras att personalvårdsförmåner undantas från beskattning och att dessa definieras som "förmåner av mindre värde som inte är en direkt ersättning för utfört arbete utan är enklare åtgärder för att skapa trivsel i arbetet eller liknande". Av 12 § framgår det att personalvårdsförmåner omfattar, bland annat, "möjlighet till enklare slag av motion och annan friskvård."

För närmare information om personalvårdsförmåner generellt och friskvårdsbidrag specifikt så rekommenderar jag dig att läsa vidare på Skatteverkets hemsida. Där kan du, exempelvis, hitta information om vad som krävs för att en förmån ska omfattas av reglerna om personalvårdsförmåner (se, exempelvis, här och här). Du kan även hitta mer ingående information som rör friskvårdsbidrag mer specifikt, till exempel information om vad som kan täckas av friskvårdsbidraget (se, exempelvis, här och här).

Observera dock att det inte finns någon lagstadgad skyldighet för en arbetsgivare att erbjuda sina anställda friskvårdsbidrag (se, exempelvis, här, punkten ett under rubriken "reglerna i korthet"). Detta är något som arbetsgivaren får bestämma på egen hand.

Jag hoppas att du har fått ett, åtminstone någorlunda hjälpsamt, svar på din fråga. I det fall jag har missförstått din fråga, något är oklart eller om du bara har några ytterligare funderingar så får du gärna återkomma.

Vänligen,

Joakim StrömbladhRådgivare