Var ska jag betala skatt om jag flyttar till annat land?

Hej! Jag ska arbeta frilans för H&M i Sverige men är skriven i Frankrike sedan 1,5 år. Jag är svensk medborgare. Jag kommer vistas och arbeta mestadels av tiden i Sverige från Februari till Juni. Hur blir det rent skattemässigt och vilken typ av bolag kan jag ha för att kunna fakturera. Vad är det som gäller och hur/var kan jag ta reda på mer information?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du undrar var du kommer att vara skattskyldig, i Sverige eller i Frankrike samt vad för bolag som krävs för att kunna fakturera.

Är du begränsat eller obegränsat skattskyldig i Sverige?

Frågor rörande skatt regleras i inkomstskattelagen (IL). Det finns två kategorier vid beskattning av inkomst som du som privatperson kan tillhöra. Det är begränsat skattskyldig (3 kap. 17 § IL) och obegränsat skattskyldig (3 kap, 3 § IL). Den som har väsentlig anknytning till Sverige och som tidigare har varit bosatt här kan också vara obegränsat skattskyldig i Sverige, trots att personen är utvandrad (3 kap. 3 § 1 st 3 p IL). En person som är obegränsat skattskyldig i Sverige betalar skatt till Sverige för alla sina inkomster, oavsett var inkomsten har intjänats. Det innebär följaktligen att om en person är obegränsat skattskyldig i Sverige men arbetar i ett annat land kommer inkomsten fortfarande att beskattas i Sverige. Om en person däremot är begränsat skattskyldig i Sverige ska denne enbart betala skatt på de inkomster som har anknytning till Sverige.

Vem har väsentlig anknytning till Sverige?

Det finns ett antal punkter som tas i beaktande vid bedömningen av om en person har väsentlig anknytning till Sverige (3 kap. 7 § 1 st IL):

- Om han är svensk medborgare

- Hur länge han varit bosatt här

- Om han inte varaktigt är bosatt på en viss utländsk ort

- Om han vistats utomlands för studier eller av hälsoskäl

- Om han har en bostad här som är inrättad för åretruntbruk

- Om han har en familj här(make/maka eller minderårigt barn)

- Om han bedriver näringsverksamhet här

- Om han är ekonomiskt engagerad här genom att inneha tillgångar som, direkt eller indirekt, ger honom ett väsentligt inflytande i näringsverksamhet här,

- Om han har en fastighet här, och

- Liknande förhållanden.

Det finns även en presumtionsregel rörande väsentlig anknytning till Sverige. Under fem år från den dag då en person har rest från Sverige anses han ha väsentlig anknytning till Sverige, om denne inte visar att den inte har en sådan anknytning. Detta gäller dock bara den som är svensk medborgare eller som under minst tio år har varit bosatt i Sverige eller stadigvarande vistats i Sverige (3 kap. 7§ 2 st IL). I och med att du i din fråga inte anger några närmare omständigheter är det svårt för mig att besvara denna delen av frågan, men det tycks luta mer åt att du kommer att vara skattskyldig i Sverige.

Vilken typ av bolag är lämpligt för dig?

När du ska starta företag måste du välja företagsform. Det finns olika företagsformer som fungerar på olika sätt. Det finns dock ingen specifik företagsform som du behöver ha för att kunna fakturera. Enskild näringsverksamhet kan passa dig som verkar starta ett företag ensam. Det finns då inget krav på visst startkapital. Viktigt att tänka på är att det vid enskild näringsverksamhet inte finns någon tydlig avgränsning mellan din och företagets ekonomi. Ett annat alternativ är aktiebolag. Till skillnad från enskild näringsverksamhet krävs det ett aktiekapital på 50 000 kr.

Hoppas att du har fått svar på din fråga, annars är du varmt välkommen att vända dig till oss på Lawline igen.

Med vänlig hälsning,

Sabrina CuranRådgivare