FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt15/10/2019

Var vänder man sig om man önskar besöka en person i fängelse?

Vi ønskar att besöka en person i fängelse. Vor kan man hänvända sig?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Ni bör vända er till anstalten, alternativt kontakta Kriminalvården

Om ni vet på vilken anstalt personen ni önskar besöka befinner sig på, så bör ni vända er direkt till anstalten, som gör en bedömning i varje enskilt fall om ni får lov att besöka personen.

Om ni inte vet på vilken anstalt personen ni önskar besöka befinner sig på, så kan ni kontakta Kriminalvården via post, så kommer de att kolla upp detta och vidaresända ert brev till rätt anstalt, som gör samma bedömning som ovan.

Du kan läsa mer om de specifika kraven för att få lov att träffa en intagen på följande hemsida: https://www.kriminalvarden.se/for-familj-och-vanner/besok/.

Några avslutande ord

Jag hoppas att du fick svar på din fråga, och önskar dig en fortsatt fin dag!

Med vänliga hälsningar

Mattias TörnströmRådgivare