FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt15/08/2021

Vara folkbokförd utan att betala hyra

Kan jag ha en person fölkbokförd hos mig som inte behöver betala hyra?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! För att besvara om du kan ha en person folkbokförd hos dig utan att hen betalar hyra används folkbokföringslagen (FOL).

En person ska folkbokföras på den fastighet och i den kommun där hen är att anse som bosatt (FOL 6 §). Personen anses vara bosatt på den fastighet där hen regelmässigt tillbringar, eller om hen ska byta bostad, kommer att tillbringa sin dyngsvila. Alltså där man regelbundet sover (FOL 7 §). Detta är viktigt för att vi betalar skatt i den ort som man är folkbokförd i. Om man bor på en adress under en kortare tid behöver man inte ändra sin folkbokföringsadress.

Det som spelar roll för var personen som ska bo hos dig ska vara folkbokförd är alltså inte om hen betalar hyra där utan var hen faktiskt har sin hemvist och utför sin normala livsföring. Personen ska vara folkbokförd där hen bor, oavsett om hen är inneboende hos dig eller hyr bostaden i andra hand. Sedan är det upp till er att besluta hur ni gör med hyra och sådana saker.

Hoppas du fick svar på din fråga och tack för att du vände dig till oss på Lawline!

Med vänliga hälsningar,

Nadja NordlundRådgivare