FrågaKÖPRÄTTKöplagen16/03/2021

Vara har inte levererats, vad kan hända?

Sålde två varor på en hemsida för 9 dagar sedan. Mottagaren har fortfarande inte fått sitt paket från leverantören och han hotar nu med polisanmälan och att jag ska betala tillbaka honom pengarna.

Vem har rätt här? Är jag skyldig att betala tillbaka honom?

Han ville att jag skulle skicka det spårbart men jag valde att skicka det med frimärke i en blå påse från leverantören.

Kommer det hända något av polisanmälan?

Han säger även att han aldrig får brev i brevlådan för att brevbärarna tydligen stjäl hans post.

Han har haft kontakt med hemsidan och enligt honom säger de att jag begått regelbrott, men när jag kontaktade dem sa de att vi skulle avvakta och att det inte är mitt fel.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du valde att vända dig till Lawline med din fråga.

Då du som privatperson har sålt en vara till en annan privatperson tillämpas köplagen.

Risken för varan

Risken för varan står du som säljare för fram tills dess att varan är avlämnad (13 § köplagen). Eftersom varan levereras med hjälp av en leverantör räknas det som ett transportköp. När du postar varan så övergår även risken för den till köparen (7 § köplagen). Du som säljare måste däremot kunna bevisa att du har överlämnat varan till posten.

Val av transport

Värt att ha i åtanke är att köplagen är dispositiv, innebärande att det du och köparen har avtalat om går före lagens bestämmelser (3 § köplagen). Vad jag förstår det som har du och köparen inte avtalat om att du ska skicka paketet spårbart utan detta var ett önskemål från köparens sida. Eftersom hemsidan verkar sakna ett villkor gällande kring om paket ska skickas med spårning eller inte är det upp mellan köpare och säljare att avgöra om hur det ska ske. Beroende på om köparen informerade dig om att brevbäraren stjäl hans post innan du valda att skicka paketet kan det ifrågasättas om du, genom att inte välja spårbart paket, valde ett lämpligt transportval (8 § köplagen).

Om det inte går att bevisa att du har skickat varan kan du som säljare vara i dröjsmål med avlämnandet. Köparen kan därför kräva att du fullgör köpet (23 § köplagen). Skulle inte detta vara möjligt kommer köparen kunna häva köpet. Du kommer då behöva betala tillbaka pengarna (25 § köplagen).

Hemsidan verkar erbjuda ett tvistlösningsförfarande du kan använda dig av. Vill du ha mer hjälp från oss är du varmt välkommen att ta hjälp av någon av Lawlines jurister.

Vänliga hälsningar,

Madelen HenrikssonRådgivare