FrågaAVTALSRÄTTAvtal31/03/2021

Värdering av bostad

Hej,

min sambo ska köpa ut mig ur vår gemensamma bostadsrätt. Vi har gjort 3 värderingar. Alla 3 värderingarna är satta i ett spann (x kr - y kr).

Hur gör vi för att beräkna ett snitt på detta?

Osäker på om vi ska ta lägsta och högsta siffran och mötas på mitten? Eller ska vi ta ett medelvärde på varje värdering och sedan räkna ut medelvärde efter det?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Det finns inga regler kring vilket av värdena som ni måste välja utan här råder det avtalsfrihet. Det vill säga att ni kan antingen välja att ta den lägsta siffran eller den högsta. Eftersom bostadsmarknaden kan variera så mycket kan det vara svårt att hitta en korrekt värdering. Jag skulle däremot råda dig till att utgå från den värdering som gynnar dig mest men ni kan givetvis välja att mötas på mitten och då är det första alternativet du nämner lättare att räkna ut, men detta är helt upp till er.

Jag hoppas detta var svar på din fråga!

Jessica SarhedeRådgivare