FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt30/11/2020

Vårdnadshavare som vägrar lämna ifrån sig barnet efter umgängestillfällena

21 kap. 1Har en fråga min son har gemensam vårdnad om sin son och han är boende förälder sen 5 år, sonen blir 7 år nu, mamman har sonen på skol lov.. Nu vägrar mamman lämna tillbaka sonen, till sin pappa, mamman har 12 orosanmälan på sig, där 6 st är från polisen själv, min son åkte ner å skulle hämta sonen, men de vägrar lämna ut sonen, inte ens polisen kunde göra något,, min son har 2 orosanmälan på sig mamman vägrar tom skriva under att sonen ska ha adhd medecin då han har fått diagnos svår adhd å går i särskola, , vad kan min son göra

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vägrar mamman att lämna tillbaka barnet vid umgängestidens slut kan man begära verkställighet. Verkställighet begärs hos rätten som i första hand försöker få den som barnet vistas hos att frivilligt lämna ifrån sig barnet. Verkställigheten kan förenas med vite och i vissa fall om verkställigheten annars inte kan ske hämtas barnet genom polishämtning (21 kap. 1-4 §§ föräldrabalken).

Angående medicineringen bestämmer vårdnadshavarna tillsammans i frågor som rör barnets personliga angelägenheter (6 kap. 13 § föräldrabalken). Läkemedelsbehandling är en sådan sak som båda vårdnadshavarna måste vara överens om. Socialnämnden kan i vissa fall besluta att en åtgärd rörande hälso och sjukvårdsfrågor så som medicinering ska genomföras trots att den ena vårdnadshavaren motsätter sig det, om man anser att det är förenligt med barnets bästa (6 kap. 13 a § föräldrabalken).

Att mamman vägrar lämna tillbaka sonen efter umgängestillfällena samt att det verkar föreligga en del samarbetssvårigheter föräldrarna mellan pekar på att vårdnadsfrågan bör ändras till din sons fördel om han eventuellt skulle begära att få vårdnaden ändrad.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Victoria RuzbarskyRådgivare