FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt31/05/2020

Vårdnadshavare vägrar lämna ifrån sig barnen, umgängessabotage

Min son har delad vårdnad om två pojkar 10 och 13 år. Nu har deras mor börjat neka min son att få ha 10 ringen varannan vecka fastän han haft båda pojkarna varannan vecka sedan skilsmässan. Anledningen är att pojkarna inte ska ta med sina ps4 spel eftersom dom spelat tillräckligt när dom är hos son mor. Det har fungerat bra fram till nu då hon ställer krav att dom ska ha spelen med sig. Samtal har hafts med familjerätten men det spelar ingen roll utan hon gör ndå som hon vill. Idag skulle min son hämta pojkarna på skolan till sig men hon hade redan hmtat 10 åringen. Vad kan min son göra för att få stopp på det här? Han vill ha pojkarna på sin vecka.

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag uppfattar din fråga som att din son enligt ett avtal eller dom ska ha barnen varannan vecka men att mamman på olika sätt förstör det schemat så att din son och hans barn inte kan träffas. När mamman gör på det här sättet klassas det som umgängessabotage. Det går inte att skylla på att barnen spelar för mycket TV-spel hos den ena föräldern, hur barnen spenderar sin fritid hör till den dagliga omsorgen och kan därför bestämmas av den ena vårdnadshavaren helt på egen hand utan något krav på samtycke från den andra vårdnadshavaren.

Vill inte mamman lämna ifrån sig barnen frivilligt kan din son ansöka om verkställighet. Verkställighet av en dom eller ett beslut om umgänge söks hos tingsrätten i den ort där barnet har sitt hemvist. ( 21 kap. 1 § föräldrabalken). Barn har rätt till en nära och god kontakt med båda sina föräldrar (6 kap. 2 a föräldrabalken). Därav är umgängessabotage även en anledning till varför vårdnadsfrågan kan ändras, således kan det vara ett argument för att din son ska få ensam vårdnad om barnen.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Victoria RuzbarskyRådgivare