FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt30/06/2021

Vårdnadshavares bestämmanderätt över barnets boende

Hej. Jag har två barn, en dotter på 7 och en pojke på 5. Dom har inte samma pappa. Jag har ensam vårdnad om båda mina barn. För ett år sedan flyttade vi till en ny stad pga av jag fick ett arbete. På hemorten där sonens pappa bor var jag arbetssökande och hade ekonomisk hjälp. Barnen börjar nu rota sig här och har kommit in i förskola och skolan, fått kompisar osv. Pappan till pojken vill att jag ska flytta tillbaka så att han kan hjälpa till mer och umgås mer med sin son. Han har pojken idag varannan helg och ibland mer som över lov, jul osv. Jag har kontaktat familjerätten eftersom jag o pappan inte kan komma överens och ska nu gå på samarbetssamtal. Dotterns lärare har under ett utvecklingssamtal sagt att det inte är lämpligt för flickan att byta skola igen, dels för att hon nyligen bytt, och det har tagit tid för henne att anpassa sig, och dels för att hon behöver extra stöd i skolan och att ytterligare en flytt skulle innebära mer problem för just henne. Jag undrar om familjerätten käverkligen kan kräva att jag ska flytta närmare pappan till pojken då han själv vill finnas med mer?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Som ensam vårdnadshavare bestämmer du själv över barnets personliga angelägenheter, det innefattar även vart barnet ska bo. I takt med barnets stigande ålder tas även hänsyn till barnets egna önskemål och synpunkter (6 kap. 11 § föräldrabalken).

Som boendeförälder har du ett gemensamt ansvar med barnets andra förälder att se till att barnet får en möjlighet att regelbundet träffa den föräldern som barnet inte bor tillsammans med (6 kap. 15 § 2 st. föräldrabalken). I ditt fall träffar din son sin pappa regelbundet, du uppfyller alltså kraven på att utefter hur din livssituation ser ut främja ett umgänge mellan din son och hans pappa . Familjerätten kan inte kräva eller tvinga dig att flytta närmare sonens pappa.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Victoria RuzbarskyRådgivare