Vårdnadshavares principalansvar

Mitt barnbarn skall betala skadestånd pga av ett brott är 15 år är placerad i familjehem vem blir betalningsansvarig mamman/pappan eller familjehemmet, tycker att familjehemmet har brustit i tillsyn vid den aktuella händelsen summan 8 900:- ggr 2 till (2 personer) min dotter har skulder till kronofogden som hon håller på att betala

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vägledning återfinns i skadeståndslagen (SkL).

Föräldrar är solidariskt skadeståndsskyldiga för personskador, sakskador och kränkningar som deras barn vållar genom brott (3 kap. 5 § SkL). Det finns däremot jämkningsregler som kan aktualiseras. Två av dessa jämkningsregler är om det anses vara uppenbart oskäligt för föräldrarna att betala skadestånd utifrån förhållandet mellan föräldrarna och barnet eller uppenbart oskäligt utifrån de särskilda åtgärderna som föräldrarna vidtagit för att förhindra att barnet begår brott (3 kap. 6 § andra stycket. SkL).

Att ett barn är placerat i ett familjehem har i praxis ansett medföra att föräldrarna inte blir skadeståndsskyldiga (HovR T 2400–14). Här ansåg rätten att förhållandet mellan föräldrarna medförde att det skulle vara uppenbart oskäligt att föräldrarna skulle anses vara skadeståndsskyldiga. I fallet framgår det att det inte avsåg ett tvångsomhändertagande utan att det var en frivillig placering. Oavsett vilken placering det handlar om i ert fall bör det således vara applicerbart även här. Eftersom en tvångsplacering hade mest sannolikt varit ännu mer i led med att uppfylla jämkningsregeln.

Slutsats

Utifrån dessa omständigheter bör inte föräldrarna bli skadeståndsskyldiga. Däremot är det viktigt att notera att det är föräldrarna som har bevisbördan för att framföra att jämkningsreglerna är aktuell. Alltså att det är uppenbart oskäligt för föräldrarna att betala skadestånd utifrån förhållandet mellan föräldrarna och barnet.

Leo Pizarro VargasRådgivare