Varför är lustgas lagligt?

Varför är lustgas lagligt för privatpersoner?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att en substans ska vara olaglig att t.ex. använda eller inneha, krävs att den är narkotikaklassad. Om en substans är narkotikaklassad finns den med i läkemedelsverkets föreskrifter om förteckningar över narkotika (LVFS 2011:10). Där finns en lista över ämnen och substanser som Läkemedelsverket har klassificerat som narkotika och därmed är olagligt att t.ex. använda eller inneha. Lustgas finns inte med i den listan. Läkemedelsverket har alltså inte gjort bedömningen att lustgas ska klassas som narkotika.

Hoppas att du är nöjd med ditt svar!

Om du har fler funderingar är du varmt välkommen att ställa fler frågor här på Lawline.

Jenny VibergRådgivare