Varför är straffrätt offentligrättslig

Min fråga lyder:

Straffrätten är…

Svar:

1. Civilrättslig

2. Offentligrättslig

Jag har googlat, och jag förstår att svaret är 2. Men varför? Finner inte svar på förklaring, varför, vill veta kring frågan i sig. Vad menas det med att straffrätten är offentligrättslig? Varför är den inte civilrättslig?

/Ny inom juridiken! :)

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att göra det enkelt kan man säga att civilrätten reglerar förhållandet mellan enskilda medan den offentliga rätten reglerar förhållandet mellan enskilda och det allmänna (dvs. staten).

Exempelvis om du och jag har ett avtal som en av oss anser att den andra har brutit så kommer parterna i en sådan tvist att vara du och jag och det är därmed civilrätt. Detsamma gäller om två företag tvistar om ett köp. Parterna är då två företag mot varandra. Likadant är det även om det är en enskild person mot ett företag. Det är fortfarande civilrätt då det reglerar förhållandet mellan enskilda.

Inom straffrätten är parterna ett rättssubjekt (ex. en mordanklagad) respektive staten. Det är nämligen endast staten som kan frihetsberöva sina invånare. Även om själva mordet har skett mot någon annan, så är parterna i målet staten respektive ett enskilt rättssubjekt.

Det är dock inte att det är just frihetsberövande det är fråga om. Det viktiga när man avgör om det är civilrätt eller offentlig rätt är huruvida staten (det allmänna) är part i frågan. Straffrätten som du specifikt frågade efter är alltså offentligrättslig eftersom parterna i frågan är en enskild mot det allmänna.

Hoppas du förstår min förklaring och att du har fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Filip KarlssonRådgivare