FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott30/07/2021

Varför blir inte en person som kört på någon åtalad för vårdslöshet i trafik?

Hej. För ca 9 månader sedan så blev jag påkörd av en bil när jag gick över gatan med grön gubbe. Rättegång är om ca 3 månader, damen som körde på mig missade rödljus, det blir rättegång för vållande till kroppsskada men inte för vårdslöshet i trafiken. Hur kommer det sig att hon inte blir åtalad för vårdslöshet i trafik? Stämmer detta verkligen?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga regleras i lagen om straff för vissa trafikbrott och rättegångsbalken (RB).

För att bli dömd till vårdslöshet i trafiken krävs att en vägtrafikant i väsentligt mån brister i den omsorg och varsamhet som till förekommande av trafikolycka betingas av omständigheterna (1 § första stycket lagen om straff för vissa trafikbrott). En åklagare ska dock endast väcka åtal om åklagaren finner att det finns ''tillräckliga skäl'' för det (23 kap. 2 § första stycket RB). En förutsättning för vatt väcka åtal är att den åtalade gärningen är straffbar. En annan förutsättning är att bevisningen för brottet är så stark att den kan läggas till grund för fällande dom. Åklagaren kan ha underlåtit att väcka åtal på grund av exempelvis brist på bevisning och att rättsprocessen då inte kan leda till en fällande dom. Det kan även vara så att åklagaren i ditt fall har gjort bedömningen att bilisten, kanske trots bristande uppmärksamhet, inte ansetts ha i väsentlig mån brustit i den omsorg och varsamhet som krävs för att dömas till brottet.

Jag har dock tyvärr ingen kännedom om omständigheterna i ditt fall och kan inget annat än att spekulera kring svaret.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga! Du är varmt välkommen att ställa en ny fråga om det är något mer du undrar över!

Med vänliga hälsningar,

Chantal KryouRådgivare