Varför klassas inte porr som ett sexualbrott när det är en form av prostitution?

Hej! Varför klassas inte porr som ett sexualbrott när det är en form av prostitution?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Sexualbrott är ett samlingsbegrepp för brotten våldtäkt, grov våldtäkt, våldtäkt mot barn, sexuellt övergrepp, sexuellt utnyttjande, sexuellt ofredande, köp av sexuell tjänst, koppleri med flera. Ett sexualbrott är när du utsatts för en sexuell handling mot din vilja. Är du under 15 år kan en sexuell handling bedömas på särskilt sätt.

Både prostitution och pornografi är kommersialisering av sex. Sexuella handlingar som inte är frivilliga är olagliga och samtycke till sexuella handlingar kan inte köpas. Både prostitution och pornografi är industrier som omsätter miljardbelopp på kvinnors kroppar.

Porr är sex mot betalning, skillnaden mot prostitution är att i porr får två eller fler betalt och det spelas in och där medges samtycke och dessa sexuella handlingarna är frivilliga. På så sätt anses det inte vara sexuellt övergrepp eller sexuellt ofredande (även om man själv tycker det då vissa inom porrbranschen gör de mot sin vilja ).

Hälsningar,

Maryam NaqqarRådgivare